Förskollärares uppfattningar och tankar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan

Detta är en M1-uppsats från Akademin för utbildning och ekonomi

Sammanfattning: BAKGRUND: Förskolan har en lång historia bakåt och har sett olika ut genom tiderna, inomhusmiljön och synen på denna har ändrats. I vår bakgrund tar vi upp hur miljön sett ut historiskt fram till i dag. Den svenske förskolan har påverkats och gör i viss mån ännu av Fredrich Fröbels (1782-1852) tankesätt, där liknelser med hemmet och ordning och reda hade en central roll i utformningen av miljön. Hemmet som förebild går som en röd tråd genom statliga texter inom förskolefältet ända fram till 1960-talet. Senare påverkades förskolan mer av Vygotskij’s synsätt på barnen och miljön, även läroplanen som tillkom på 80-talet har givit förskolan nya riktlinjer att arbeta mot. Här lyfter de bland annat en mer verkstadslikmiljö med riklig tillgång till rum och material. SYFTE: Vårt syfte med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar och tankar kring en god inomhusmiljö i förskolan för barns utveckling och lärande. METOD: Vår studie utgår från en kvalitativ undersökning, där vi intervjuar tre verksamma förskollärare inom två olika förskolor. RESULTAT: Vårt resultat i studien visar att förskollärarna anser att inomhusmiljön på förskolan har betydelse för barnens lärande och utveckling. För att skapa en god lärandemiljö, ser vi utifrån vårt resultat att förskollärarna lyfter fyra punkter då de talar om inomhusmiljön på förskolan. Dessa fyra punkter är tydlighet, delaktighet, tillgänglighet och att den skall inspirera barnen. Vi har också sett utifrån vår studie att vilken inriktning förskolan har måste inte ha särskild betydelse för inomhusmiljön, utan det är i första hand förskollärarnas engagemang och syn på miljön som spelar in.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)