Instagram : En plattform för fotografer att marknadsföra sig genom hashtags

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Sammanfattning: Det nya medielandskapet har medfört att fotografer behöver anpassa sig. Sociala medier har orsakat att pressorganisationerna enklare kan få tillgång till allmänhetens bilder, till följd av det minskar andelen heltidsanställda fotografer. Många fotografer använder Instagram, en populär social applikation som används av 500 miljoner aktiva användare dagligen. Applikationen används av fotografer för att de vill dela med sig av sitt arbete och expandera kontaktnätet, för att det eventuellt bidrar till nya jobb. På Instagram kan hashtags användas för att placera bilder i kategorier, vilket gör det enkelt för användarna att hitta vad de söker. Användningen av hashtags skiljer sig mellan fotografer och övriga användare på två sätt, det första är att fotograferna visade en trend i att specificera hashtags utifrån bildens innehåll, den andra är att de i genomsnitt använder färre hashtags än den övriga användaren. Att övriga användare inte anpassar hashtags utefter bildens innehåll kan göra att hashtagens funktion som kategoriserings-verktyg försämras, vilket för fotografer innebär att möjligheten att marknadsföra sig minskar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)