Vilket mervärde ger det svenska ursprunget en produkt på den australiensiska marknaden?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi

Sammanfattning: Denna studie undersöker om Sverige som produktland ger ett mervärde åt produkter relaterade till Sverige på den australiensiska markanden. Studien är grundad på en enkätstudie som utfördes på 67 personer i Toowoomba, Australien. Kopplingen till ett lands mervärde ligger i kundens uppfattning till de land de förknippar produkten med, något som kan förstärkas eller minskas. Studien visar att över 90 % av de tillfrågade kände till Ericsson, IKEA och Volvo medan drygt hälften kände till Absolut. De hade alla en starkare produktnisch än Sverige som nation. Det gör att jag bedömer att dessa företag/varumärken inte drar någon större fördel av ursprungsbemärkningen ”made in Sweden”. Ett varumärke som svenska företag/produkter, med begränsade resurser, kan dra nytta i introduktionsstadiet för att skapa ett större igenkännande bland kunder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)