En kvalitativ studie om hur lärare på ett fritidshem bidrar till integration av till Sverige nyanlända elever.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Under en period har Sverige tagit emot många nya samhällsmedborgare. Det medför att ett stort antal barn och ungdomar kommer till grundskolan och ska hitta sin roll i den svenska skolan. Med denna studie vill jag ta reda på hur lärarna i fritidshem uppfattar sin egen praktik när det gäller integration, men även hur nyanlända elever uppfattar fritidshemmet. Studien utgår från fenomenologin och genomförs med hjälp av den kvalitativa metoden fokusgruppsintervjuv samt genomförda samtalspromenader. I studien har nio lärare i fritidshem deltagit samt fem elever. Resultatet visar att interkulturellt förhållningsätt på fritidshemmet kan ha betydelse för nyanlända elevers möjlighet att lyckas i skolan. Utifrån lärares uppfattningar i fritidshem och elevers berättelser samt med stöd av tidigare forskning, visar studien att fritidshemmets praktik utvecklar språk och demokratiska värden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)