Optimering av truckrörelser med 2-Exchange och Simulated Annealing

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik; Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

Författare: Johanna Lindblom; Tove Pettersson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:

Ett behov av att öka kapaciteten och effektiviteten på lagret har lett till att DHL Exel Supply Chain ser behovet av att genomföra förändringar som kan bidra till att de kan möta en ökad efterfrågan. Denna studie syftar till att analysera de interna processerna på ett av DHLs lager i Göteborg samt att ge rekommendationer för hur DHL bör implementera föreslagna effektiviseringar. De förslag som ges skall bidra till att DHL ökar lönsamheten och blir mer konkurrenskraftiga på marknaden.  

Ett problem som identifierades vid analysen av de interna lagerprocesserna var den ineffektiva arbetsmetodiken med att hämta artiklar i lagret på. Processen för att hämta artiklar på lagret för leverans till kund är att truckförarna erhåller en lista från kunden på vilka artiklar som ska hämtas och med vilken leverans dessa artiklar skall skickas. Denna lista tar inte hänsyn till hur artiklarna är placerade på lagret, vilket bidrar till onödigt långa körsträckor.

Författarna har utvecklat en modell för optimering av truckrörelserna vid hämtning av artiklar på lagret. Modellen inkluderar restriktionen att en truckförare endast kan hämta tre artiklar i taget innan denne återvänder till outbound för avlastning och förberedelse för leverans av artiklarna till kund. Optimeringsmodellen som föreslås är baserad på den lokala sökmetoden k-Exchange tillsammans med Simulated Annealing för att på ett effektivt sätt presentera ett resultat av god kvalitet. En jämförelse mellan olika optimeringsmodeller baserade på Lin-2-Opt samt k-Exchange tillsammans med Lin-2-Opt har gjorts för att säkerställa att den föreslagna modellen är bäst anpassad för detta problem.

Resultatet visar att den finns en potentiell effektivisering av truckrörelserna på i genomsnitt 39%, vilket skulle innebära en kostnadsbesparing på 1,5 miljoner SEK per år. En implementering av optimeringsmodellen för att effektivisera truckrörelserna på lagret kräver ett samarbete mellan DHL och dess kund då datorsystemet som används på lagret endast är tillgängliga för förändringar via kunden. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)