Vårdnadshavares upplevelser av information från förskolan : En studie om informationens betydelse för vårdnadshavares delaktighet

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka hur vårdnadshavare till barn upplever informationen från förskolan. samt i fall informationen har någon påverkan på deras upplevelse av delaktighet i verksamheten. Den insamlade empirin har gjorts med hjälp av två kvalitativa metoder, dels genom semistrukturerade intervjuer, och dels genom enkäter. Totalt har tjugoen vårdnadshavare med minst ett barn i förskolan deltagit i studien. Samtliga informanter är även hemmahörande i södra delen av Sverige. Målet med den geografiska spridningen av informanter var att få en mer allmän bild av vårdnadshavares upplevelser av information. Forskningsansatsen har en fenomenografisk prägel eftersom att informanternas subjektiva upplevelse har stått i fokus. Deras svar har sedan analyserats ur den sociokulturella teorin, samt Watzlawiks kommunikationsteori och resultatet visar att de flesta vårdnadshavare var nöjda med den information de fick. Vidare visar resultatet även att vårnadshavarna upplevde att informationen hade betydelse för deras vardag. Genom den dagliga informatonen upplevde de att de kunde ta över vårdnaden av barnet samt att informationen gav dem underlag till samtal om barnet. Därtill visar resultatet att interaktionen mellan förskolans personal och vårdnadshavaren påverkar vårdnadshavarens upplevelse av delaktighet. Genom interaktionen kunde de främst påverka rutiner kring det egna barnet. Detta ökade i de fall vårdnadshavaren beskrev att hen hade en öppen relation till personalen, dock vill merparten av informanterna inte ha mer inflytande i verksamheten så länge deras barn trivs. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)