Användning av bilder, målningar och teckningar för språkutveckling : En litteraturstudie om språkutveckling i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Syftet med litteraturstudien är att bidra till att lärare och andra får tillgång till samlad kunskap på vetenskaplig grund om hur undervisningen kan anpassas samt vilka hjälpmedel det finns att tillgå för att alla elever ska få en likvärdig utbildning. Litteraturstudien utgår från frågeställningen: Vilka centrala teman och kunskaper kan identifieras i forskningen om elevers lärande genom bilder, målningar och teckningar för språkutveckling? Metoden som använts är systematisk litteraturstudie. Det har genomförts systematiska sökningar efter vetenskapliga artiklar och avhandlingar med en söksträng på databaserna ERIC (EBSCO) och SwePub. Två av de vetenskapliga artiklarna har hittats via manuell sökning. Resultatet är baserat på tre avhandlingar och sju vetenskapliga artiklar. Resultatet visar att bilder, målningar och teckningar gynnar elevers språkutveckling och att de kan användas på olika sätt. Det finns olika typer av bilder, målningar och teckningar som kan användas, begrepp som nämns är bilderbok, pekbok, bildstöd, händelsekort, barns egenskapade bilder, bildmanus, visuella illustrationer, storbok, illustrerande bildmaterial och visuella inslag. I resultatet betonas lärarens ansvar, det är viktigt att läraren besitter kompetens men det finns inget som säger att läraren behöver ha formell kompetens om hur bilder, målningar och teckningar ska involveras i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)