Effekterna av företagens sociala ansvar på anställda : Corporate Social Responsibility ansvar

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Författare: David Kiese; [2022]

Nyckelord: CSR; Anställda; Organisation;

Sammanfattning: Uppsatsen handlar om den påverkan som företagens sociala ansvar (Corporate Social Responsibility, CSR), som del av ett företags interna styrning, kan ha på processen att bygga en organisatorisk identitet bland anställda. Teoretiskt baseras uppsatsen i huvudsak på Ashforth och Maels (1989) fyra principer för identifiering av individen med en grupp. Studiens arbetshypotes är att organisatoriska sätt att identifiera sig är inbyggd i de berättelser som utbyts av anställda på ett företag som arbetar med CSR och att CSR-arbetet påverkar dessa berättelser och därmed anställdas identifikation med organisationen. Empiriskt baseras uppsatsen på en kvalitativ metod där tolv semi-strukturerade intervjuer inom företaget Securitas Dubai genomfördes. Analysen visar att CSR främjar identifiering av anställda med deras företag. Det visar också att de värderingar som är förknippade med CSR i viss mån formar organisationens identitet. Men företagets CSR-arbete har också en filantropisk karaktär och verkar inte integrerad i den dagliga verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)