Motivation och moderna språk

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Maria Klöv Piauger; [2016]

Nyckelord: moderna språk; motivation; självbilder;

Sammanfattning: Denna studie har undervisningen i moderna språk på högstadiet som fokus och hur lärare kan motivera elever till fortsatta studier inom ämnet. Syftet är att ta reda på vilka olika sätt lärare använder sig av för att motivera eleverna i undervisningen och hur de arbetar med elevernas självbilder inom ämnet moderna språk. Undersökningen har gjorts genom kvalitativa intervjuer med fem lärare som undervisar i moderna språk. Resultatet redovisas i fyra kategorier som illustrerar hur lärare ser på motivation och omotiverade elever, vilka metoder de använder för att motivera eleverna i språkundervisningen samt i vilken mån de arbetar med elevernas självbilder. Resultatet av studien visar att lärarna är väl medvetna om hur omotiverade elever beter sig, de visar stor förståelse för orsaker till deras beteende och de har en mängd olika metoder för att arbeta med motivation men det finns även en del nya rön inom språkinlärningsmotivation som verkar obekant för informanterna. Slutsatsen är att informanterna har stor medvetenhet kring motivationsarbetet men att det också är viktigt att lärare uppmuntras till, och ges möjlighet, att ta del av forskning som bedrivs inom deras yrke.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)