Beröring som en metod för avkoppling i förskolan, en studie om fyra pedagogers tankar kring beröring och stress
Sammanfattning: Sammanfattning: Syftet är att undersöka vad några förskolelärare anser att beröring innebär, vilkaavslappnande effekter de tror det kan ha samt om det påverkar inlärningen hos barn. Syftet är också attundersöka hur man i förskolan arbetar praktiskt med beröring. För att svara på vårt syfte tog vi hjälp av fyrafrågeställningar: Vad anser pedagogerna att beröring innebär och varför har de valt att arbeta med denna metod?Upplever pedagogerna att beröring minskar stress hos barn i förskolan? Vilka effekter anser pedagogerna attberöring har på barns inlärning och koncentrationsförmåga? Hur kan man praktiskt arbeta med beröring? Studienbygger på fyra semistrukturerade intervjuer med pedagoger som arbetar med taktil beröring i sin verksamhet. Vihar också läst litteratur som berör ämnet och tagit del av praktiska tips. Resultatet visar att beröring har enpositiv verkan på kroppen. Det är lugnande och bidrar till avslappning. Beröring kan också bidra till attkamratrelationerna stärks i barngruppen. Enligt Lpfö 98 står det att verksamheten ska präglas av omsorg omindividens välbefinnande, trygghet och utveckling. Resultatet har visat att beröring kan vara en metod för attuppfylla denna målsättning. 1
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)