”Jag har prov imorgon – kan du hjälpa mig?” – En kategorisering av frågorna till Mattecoach på nätet och en jämförelse med resultat på nationella prov i matematik

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Ida Andersson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Gymnasiematematiken behandlar flera olika områden av matematik och att elever har mer eller mindre svårt för vissa av dessa områden är inte svårt att tro. Många elever använder dessutom någon form av läxhjälp. En av dessa tjänster är Mattecoach på nätet där matematiklärarstudenter hjälper elever med matematiken online via chatt. Denna studie är deskriptiv sådan och fokuserar på vilka frågor som eleverna ställer utifrån det centrala innehållet i kurserna Matematik 2b och Matematik 2c. Resultatet jämförs sedan med resultaten på de nationella proven utifrån samma centrala innehåll för att se om det finns några skillnader eller likheter med de frågor som ställs till Mattecoach på nätet.Resultatet visar att eleverna ställer flest frågor om algebraiska lösningar av ekvationer men att de presterar sämst på problemlösningsuppgifter på de nationella proven. Eleverna ställer minst antal frågor inom sannolikhet och statistik vilket också är det område där de presterar bäst på de nationella proven. Orsakerna till elevernas frågor och provresultat kan vara många och diskuteras i denna studie.Studiens resultat kan användas både för att utveckla Mattecoach på nätet men också för att utveckla och förbereda den dagliga undervisningen utefter vad eleverna brukar ha svårt för och inte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)