Lära.online : en teoretisk och praktisk undersökning om interaktiva läromedel på Internet

Detta är en Master-uppsats från Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Författare: Elin Jönsson; [2009]

Nyckelord: interaktiva läromedel; internet; undervisning;

Sammanfattning: En bok, en film, ett bibliotek, ett museum eller Internet innehåller ingen kunskap i sig. De är på olika sätt och i olika grad möjligheter till att producera kunskap för den person som har den kompetens som krävs för att tillgodogöra sig den. Mitt intresseområde i detta magisterarbete är hur Internet som plats kan användas i ett pedagogiskt syfte och frågeställningen lyder: Hur kan Internet som plats och Internets visuella möjligheter användas, för att utveckla ett interaktivt läromedel? Hur kan detta interaktiva läromedel utformas så att bilden blir huvudsaklig informationskälla? Mot bakgrund av frågeställningen ovan består en del av magisterarbetet av att förarbeta, planera, strukturera och skissa fram en webbsida som jag kallar Animationshuset. På denna sida ska användarna kunna lära sig enkel animation. Målgruppen är 12-16 år. Arbetets teoretiska diskussion och analysdelen berör framför allt frågor om kunskapsproduktion i olika kontexter och medier och har legat till grund för sidan. Min avsikt har varit att låta magisterarbetets respektive delar ge näring och nya erfarenheter åt varandra. Intentionerna med Animationshuset är att utnyttja det digitala mediets och platsen Internets möjligheter för att användarna ska skapa nya lärdomar. Mötet mellan den praktisk pedagogiska och den tekniska kontexten är den stora utmaningen, det pedagogiska måste samverka med den digitala tekniken.   En av Internets främsta egenskaper är att alla, oavsett tid och rum, kan vara med och producera information. Därför ska sidans användare kunna dela med sig av de erfarenheter och kunskaper de gör i sina egna animeringar. Animationshuset kommer att ha ett grundskelett och en grundstruktur, därefter ska användarna bygga vidare huset med sina erfarenheter och kunskaper. Kombinationen av att vara en styrande åskådare till visuell information (genom interaktivitet), utföra det praktiska arbetet (själva animerandet) samt att vara medskapare till Animationshuset (pedagogens roll), resulterar i ett performativt lärande där kunskapens relationella natur synliggörs. Arbetets resultat presenterades på Konstfacks vårutställning 2009. Utställningens besökare kunde där prova en liten del av Animationshuset på en interaktiv Activeboard.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)