En läroplan för alla? Förskollärares syn på att utveckla förmågan att kommunicera hos barn med autism

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Agneta Pihl; [2012-05-30]

Nyckelord: autism; kommunikation; lek; inkludering; förskola; läroplan;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien var att belysa hur fyra förskollärare beskriver arbetet med att utveckla kommunikationsförmågan hos barn med autismspektrumtillstånd, utifrån förskolans läroplan. Studien utgår från följande frågeställningar: • Hur beskriver förskollärarna möjligheter och hinder i strävan mot de kommunikativa målen i förskolans läroplan när det gäller barn med autismspektrumtillstånd? • Hur genomför förskollärarna arbetet i barngruppen så att barnen med autismspektrumtillstånd stimuleras och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling? • Vilken hjälp tycker förskollärarna att de själva behöver och får för att kunna sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att kommunicera med andra? Metod: I studien används en kvalitativ metod. Genom halvstrukturerade intervjufrågor undersöker jag hur fyra förskollärare med egna ord beskriver sitt arbete med barn med autismspektrumtillstånd (AST). Respondenterna har flera års erfarenhet av barn med AST i förskolan. Två pedagoger arbetar på resursavdelningar och två på specialavdelningar. Resultat: Resultatet visar att förskollärarna är övervägande positiva till möjligheterna att sträva mot målen. Målen i förskolans läroplan är relevanta eftersom de är formulerade som strävansmål, även om många barn med autismspektrumtillstånd är begränsade av en låg utvecklingsnivå. Respondenterna beskrev att de genom sitt förhållningssätt, tydlighet och struktur anpassade verksamheten för barn med AST. Genom att dela in barnen i smågrupper skapade man möjligheter till kommunikation, lek och samspel. Brist på tid och barngruppens storlek upplevdes som hinder på resursavdelningarna. De flesta tyckte att de fick för lite stöd i form av fortbildning och handledning utifrån men de upplevde att de fick värdefullt stöd från arbetslaget. På resursavdelningarna saknade man också relevant stöd från förskolechefen. Resultatet pekar mot att förskolans läroplan kan behöva kompletteras med riktlinjer för adekvata arbetssätt för barn med AST. En lyckad inkludering kräver resurser och gedigen kunskap om funktionsnedsättningen hos både pedagoger och förskolechefer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)