Prestation genom motivation : En beskrivande studie om arbetsmotivation på två tillverkningsföretag
Sammanfattning: Frågeställning Hur ser ledares syn på motivation ut? Hur arbetar ledare med att motivera medarbetare i produktionen? Varför arbetar ledare med att motivera medarbetare i produktionen? Vilka faktorer upplever medarbetare i produktionen som främst motiverande? Syfte Syftet med studien är att ur ett ledarskaps- och medarbetarperspektiv beskriva arbetsmotivation i tillverkningsföretag. Metod Studiens datainsamling genomfördes med flermetodsforskning - kvalitativ och kvantitativ metod - i en multipel fallstudie på två tillverkningsföretag. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med totalt fem respondenter i ledarposition och slutna enkäter delades ut till medarbetarna i produktionen på respektive företag. Resultaten från intervjuerna analyserades tematiskt efter kodning och på enkätsvaren tillämpades univariat analys där variabler enskilt analyserats. Slutsats Studien påvisar att ledarna i tillverkningsbranschen antingen ser motivation som en inre drivkraft eller att den kommer ur arbetsglädje. Ledarna använder ett flertal metoder för att skapa arbetsmotivation för medarbetarna i produktionen. Bland dem är det endast arbetsrotation som tillämpas i syfte att motverka den negativa effekten av monotonitet i arbetsuppgifterna. Resurser används till arbetsmotivation i syfte att öka medarbetarnas produktivitet, prestation, måluppfyllelse och i slutändan för att säkerställa företagets framtid.Studien visar att de enligt medarbetarna främst motivationshöjande faktorerna är att få se resultatet av ett väl utfört arbete, att få ett erkännande för utförd arbetsuppgift, möjligheten att få utvecklas personligen på arbetet och att ha intressanta och lagom utmanande arbetsuppgifter.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)