Trafiken för marknaden, marknaden för miljön? Om miljötanken som rättfärdigande trafikpolitiska effektiviseringsåtgärder under 1980-talet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

Författare: Sam Wenell; [2016]

Nyckelord: Socialdemokrati; trafikpolitik; miljöpolitik; välfärd; SJ;

Sammanfattning: Under 1980-talet blev miljötanken en allt tydligare del av den svenska socialdemokratins idégods. Från att ha varit en företeelse i partiets sidoorganisationen togs föreställningen om människans förvaltande av naturen in i rörelsens kärna, och påverkade stora delar av den politik Socialdemokraterna förde i slutet av 1980talet och därefter. Under samma årtionde växte olika marknadsvänliga krafter fram inom partiet, samlade under namnet Den tredje vägen. Den här uppsatsen tar sin utgångspunkt i regeringens proposition 1987/88:50 om trafikpolitiken inför 1990talet och redogör för hur miljötanken manifesterats i den konkreta trafikpolitiken. Därefter prövas hypotesen att miljötanken användes för att rättfärdiga marknadsvänliga reformer gällande framförallt järnvägen och SJ.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)