Hälsofrämjande applikationer – vinstskapande gimmick eller värdeskapande produkt? En studie av ramverk och riktlinjer för individens långsiktiga användande av hälsofrämjande applikationer.

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Utbudet av olika former av hälsofrämjande mobila applikationer har de senaste åren ökat rejält på bland annat App Store och Google Play. Dessa applikationer kan hjälpa användaren att få en bra överblick över sin träning, motivera till fortsatt träning men även hjälpa användaren att få en bättre översikt gällande matintag. Trots hälsofrämjande applikationers framfart de senaste åren visar studier att användandet inte ökar i samma grad som utbudet, och att många användare som provar hälsofrämjande applikationer inte väljer att använda dem som hjälpmedel till sin träning. I denna uppsats undersökte vi hur attityder gentemot designbeslut som ligger till grund för ett flertal hälsofrämjande applikationer kan skilja sig åt beroende på kulturell kontext, och ställer därmed frågan; ”På vilket sätt skiljer sig attityder gentemot designprinciper inom hälsofrämjande applikationer mellan amerikanska och svenska användare?” Vi utförde en enkätstudie där vi samlade in både kvantitativ och kvalitativ data från respondenter ifrån USA och Sverige där vi undersökte vad de tyckte var relevanta och mindre relevanta delar av hälsofrämjande applikationer. Det vi upptäckte i studien var en markant skillnad i enkätsvaren beroende på om respondenten kom ifrån USA eller Sverige, bland annat att populariteten gällande sociala funktioner i applikationerna skiljer sig beroende på land. Det betyder att ramverk över hur man bör designa hälsofrämjande applikationer för ett långsiktigt användande inte kan utgå ifrån ett “one size fits all”Ktankesätt, utan ramverk för hur hälsofrämjande applikationer ska utvecklas bör tas fram beroende på vilket land applikationen ska fungera i då kultur, beteende och tekniska krav skiljer sig för potentiella användare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)