Hållbarhetsrapportering inom detaljhandeln : Ett fungerande styrmedel eller en rökridå för konsumenter?

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggande

Sammanfattning: En hållbar utveckling är kritiskt för att kommande generationer ska kunna leva på vår jord med liknande möjligheter som vi har idag. Att arbeta med hållbarhet är viktigt för såväl privatpersoner som företag. För att säkerställa en mer hållbar utveckling har Europeiska Unionen tagit fram direktiv som sätter krav på större företag att redovisa sitt hållbarhetsarbete. I Sverige ingår detta direktiv i Årsredovisningslagen som ställer krav på hållbarhetsrapportering från större företag.Syftet i denna uppsats är att utreda om Ur & Penn, ett stort företag inom klock- och smyckesbranschen har en hållbarhetsrapport i sin årsredovisning som fyller de krav Årsredovisningslagen ställer. Datainsamlingen som används om företaget kommer från offentliga källor samt empiriskt kunskapsinsamlande från den inblick en får genom att arbeta inom företaget. Företagets hållbarhetsrapport för räkenskapsår 2017-2018 har utretts och i resultatet fastställs det att hållbarhetsrapporten inte lever upp till de krav som Årsredovisningslagen ställer. Global Reporting Initiative används som mall för att ge förslag på förbättrad hållbarhetsredovisning.En värdekedjeanalys görs av ett armbandsur i rostfritt stål för att se vilken miljöpåverkan en populär produkt från företaget har och utifrån detta görs en SWOT-analys för att ta fram strategier som företaget kan använda till sitt hållbarhetsarbete. Den miljöpåverkan som värdekedjeanalysen fastställer kopplas till Det naturliga steget som belyser att produktionen av rostfritt stål har stor påverkan på miljön och att det arbetssätt som finns inom företaget bidrar till en icke hållbar värld.Slutsatsen i denna uppsats är att företaget inte lever upp till de krav som Årsredovisningslagen ställer gällande hållbarhetsrapportering. Företagets produkt och arbetssätt är inte hållbara och om företaget vill säkra en framtid på en marknad som blir allt mer hållbarhetsfokuserad behöver företaget arbeta mer med hållbarhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)