Matematik i en sagobok : Hur pedagogen åskådliggör matematiken i en sagobok för barn i förskola/förskoleklass

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Sammanfattning: Detta examensarbete syftar till att undersöka vilken matematik som finns i en sagobok. Vi har observerat hur pedagoger kan använda en sagobok som underlag för att åskådliggöra matematiken för barn i förskola/förskoleklass. För att ta reda vilken matematik pedagogerna åskådliggör filmade vi pedagogernas sagoläsning och använde en matematisk observationsguide. Dessutom fick pedagogerna strukturerade intervjufrågor att svara på. Resultatet visar att pedagogerna inte alltid åskådliggör matematiken enbart med matematiska begrepp utan att de även använder ton- och röstlägen, mimik och kroppsspråk för att åskådliggöra matematiken. Den dolda matematiken som finns i illustrationerna åskådliggjordes inte av pedagogern

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)