"Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år.
Sammanfattning: SyfteStudiens syfte var att undersöka lek som en del av den pedagogiska verksamheten i skolans tidigare år. Genomtre frågeställningar lyfter studien fram, analyserar och diskuterar hur skolvardagen ser ut med lek i fokus och hurbarn och pedagoger uttrycker sig om lek. Studien utförs huvudsakligen från ett sociokulturellt perspektiv.FrågeställningarHur används styrd och fri lek i skolans tidigare år under lektionstid?Var sker lek enligt barn och pedagogers utsagor?Vilka faktorer, anser barn och pedagoger, påverkar lek?MetodEn kvalitativ metod i form av samtal och observationer användes och sammanlagt fördes samtal med tvåpedagoger och åtta barn. Pedagogernas samtal var enskilda medan barnen samtalade parvis. Samtalen spelades inoch transkriberades. Observationerna utfördes under slumpvis utvalda lektioner för att inte påverka resultatetmed en utvald lektion där lek, anpassat till vårt syfte, förekom. Under observationerna fördes fältanteckningar.ResultatI vår studie kan vi se att pedagogerna använder sig av ett lekfullt arbetssätt snarare än lek somundervisningsmetod. Detta kan komma till uttryck i grupparbeten och livskunskapövningar. Matte-, svensk-, ochengelsklekar är det barnen nämner då de blir tillfrågade om hur det leks på skoltid. Rasterna är det forum där lekfrämst förekommer enligt pedagogerna. Även barnen bekräftar detta men de nämner även bild och gymnastiksom tillfälle för lek under lektionstid. Utifrån dessa tillfällen ser vi att en gemensam nämnare är frihet att väljaaktivitet och ramar för aktiviteten. Våra observationer visade att lek främst används som inledande elleravslutande del av lektionerna. Att ha roligt är en betydande faktor för lek och den framhålls av såväl pedagogersom barn. Faktorer som påverkar lek enligt barnen är väder, kläder, antalet lekkamrater och fungerandesamarbete. Pedagogens roll ses också som betydande för att ge lek utrymme och mening. Lek kan bidra tillförhöjd motivation, menar pedagogerna, vilket i detta sammanhang innebär att kunskapen "luras" in i barnen.Pedagogerna ser lek som betydelsefull men menar att tiden, förberedande och utförande, begränsar lekensutrymme under lektionstid. Vid studiens början hade vi en föruppfattning beträffande barns tycke om lek. Iresultatet förväntade vi oss en uttalad önskan och vilja från barnen om mer lek under lektionstid. Dessaföruppfattningar infriades dock inte. En tänkbar förklaring kan vara att barnen är så präglade av skolanstraditionella undervisning att de får svårigheter att se lek som ett alternativ till denna. Vårt uppdrag som blivandepedagoger blir då att påvisa syftet med leken för barnen så att de kan få förståelse för dess resurs. Samt att ändrasynen hos pedagoger om att leken är tidskrävande och istället lyfta fram dess positiva sidor och vinster. 1
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)