-Fröken, jag vill läsa!En intervjustudie där sex pedagoger iförskoleklass beskriver hur de arbetar för attbarnet ska känna motivation och läslust

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för Lärarutbildning

Författare: Therese Roth; Caroline Hammarkvist; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstract Syftet med detta vetenskapliga arbete är att studera hur olika pedagoger i förskoleklass beskriver sitt arbete för att barnet ska känna motivation och lust för att lära sig läsa. Forskningsbakgrunden lyfter fram olika forskares tankar och studier i ämnet, huruvida pedagogen kan påverka barnets motivation och läslust eller inte. Forskarna är inte överens om huruvida pedagogen kan påverka barnets motivation och läslust, då det finns forskare som anser att pedagogen inte kan påverka barnets motivation medan andra menar att pedagogen har en viktig roll i barnets motivation och läslust. Personliga semistrukturerade intervjuer användes för att samla kvalitativ data från sex olika pedagoger som arbetar i förskoleklass. Samtliga har högskoleutbildning i någon form. Resultatet av intervjuerna visade att de sex informanterna var överens om att de kunde påverka barnets motivation och läslust genom att själv vara positiva. De kan påverka barnets läslust genom att det finns mycket böcker att tillgå i klassrummet, men även genom daglig högläsning. Slutsatsen av arbetet visar att samtliga informanter är överens med de forskare som menar att pedagogen har en stor roll i att påverka barnens motivation och lust för att lära sig läsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)