TV-spel som didaktiskt verktyg : TV-spels didaktiska möjlighet i religionskunskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

Författare: Joakim Nilsson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie handlar om att diskutera och beskriva hur TV-spel kan användas som didaktiskt verktyg. Studien kommer diskutera och analysera vad spel kan medföra för att höja en elevs kunskapa i religionskunskap. Studiens metod kommer vara en kvalitativ litteraturanalys av spelet God of War från 2018. Under studiens analys kommer tre teman att väljas ut från spelet. Dessa tre teman kommer vara utvalda delar av spelet God of War och ska analyseras med förhoppningen att undersöka spelets didaktiska värde i religionskunskap. Sedan i jämförelse med andra teoretiska källor och andra digitala spel, undersöka vad som krävs för att ett TV-spel ska kunna användas i undervisningen och vilka kvalitéer som uppkommer. Metoden är en kvalitativ litteraturanalys där jag behandlar spelet God of War som en litteratur där jag läser av spelet. Jag baserar min analys utifrån Religionskunskap 1, 2 & Specialisering, sedan med hjälp av Marc Prenskys teori om Digital Game-Based Learning, sedan avslutningsvist diskutera utifrån andra studier som berör spel som didaktiskt verktyg. Denna studie visar att spelet God of War och andra TV-spel kan användas som ett didaktiskt verktyg förutsatt att man beaktar tidsmarginalen, spelens material och anpassar sig efter skolverkets riktlinjer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)