Kunderbjudande i molnet : Projektarbete för  Byggvarulistan AB

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Målet med denna rapport är att beskriva hur erbjudandesystemet i kandidatprojektet Kunderbjudande i molnet kan implementeras så att man skapar värde för kunden. Utöver detta behandlas erfarenheter från projektet, vilket stöd man kan få genom att skapa och följa upp en systemanatomi samt vilken effekt verktyget Slack har haft på gruppens kommunikation. Vidare tas följande ämnen upp i individuella bidrag till rapporten: Xamarin test recorder Lättviktig kodgranskning med GitHub pull requests Utveckling av mobilapplikation till flera plattformar i Xamarin Kvalitetsplanens roll i programutveckling Kanban med Trello i kandidatprojekt Reacts koddelning mellan webb och mobilapplikationer Tidsbudgetering och estimering inom projektet Kunden Byggvarulistan AB var i behov av en prototyp till ett system där användare kan sparasina kvitton direkt i mobilen och sedan använda dessa för att ta del av erbjudanden. Metoden för att åstadkomma detta var att utveckla ett system som möjliggör hantering av kvitton. Via detta system skulle det även gå att erbjuda cashbacks och kampanjer tillanvändaren. Under utvecklingen användes Slack för kommunikation och en systemanatomi togs fram och användes. Utvecklingen delades upp i fyra iterationer och baserades på agila arbetsmetoder. Systemet är uppdelat i tre moduler: en mobilapplikation, en molntjänst och ett webbgränssnitt. Mobilapplikationen är utvecklad för Android med verktyget Xamarin. Molntjänsten består av ett webb-API som har utvecklats med webbramverket ASP.NET och en databas som implementerades med ORM-ramverket Entity framework core. Webbgränssnittet utvecklades i JavaScript och biblioteket React. Dessa tre delar samverkar och ger en användare möjlighet att genom applikationen hitta och utnyttja erbjudanden från Byggvarulistan och en administratör möjlighet att modifiera erbjudanden och användardata genom webbgränssnit-tet. Slutsatser från de erfarenheter som har observerats under projektets gång är att det är effektivare att arbeta tillsammans inom teamet än att arbeta individuellt samt att valet av utvecklingsmiljö hade större effekt på utvecklingen än man först trodde. Slutsatser kunde även dras om att skapandet av en systemanatomi var fördelaktigt då alla gruppmedlem-mar fick en gemensam bild över systemet. Till sist så drogs även en slutsats om att Slackunderlättade kommunikationen väsentligt både generellt för hela gruppen och för de olika utvecklingsteamen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)