NFC i kollektivtrafiken : ur kundens perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: Near Field Communication (NFC) är ett relativt nytt begrepp som har blivit mycket aktuellt under de senaste åren. NFC bygger på en redan befintlig teknik, som kallas Radio Frequency Identification (RFID), som är en teknik som har till uppgift att läsa information på avstånd med hjälp av radiovågor. NFC används redan flitigt i Japan, men har ännu inte riktigt slagit igenom i västvärlden. Det finns dock en del företag som anammat tekniken, då de använder den som exempelvis passerkort. Exempel på företag som använder sig av NFC i Sverige idag är ”ICA to go” och ”SAS”. Kollektivtrafiken använder sig i dagsläget av RFID vid betalning på bussar och spårvagnar. Det innebär att de kort som man stämplar på buss/spårvagn skickar radiovågar mellan kortet och den läsare som finns ombord på fordonet. Vår studie fokuserar på NFC i kollektivtrafiken, där vi har använt Västtrafik som studieobjekt genom hela studien. Fokus ligger på att undersöka kundnöjdheten kring om NFC skulle införas som ett betalningssystem hos kollektivtrafiken och vilka effekter det skulle kunna bli av ett införande. Ett annat fokusområde är kundnöjdheten vid betalning i dagsläget samt att använda NFC som ett betalningssätt. Det finns både positiva och negativa aspekter med den nya tekniken. Vi har i studien gjort en enkätundersökning för att ta reda på hur kunder ser på Västtrafiks betalningssätt i dagsläget. Frågor som ställdes handlade även om vad de tycker om att införa NFC på bussar och spårvagnar. Resultatet från enkätundersökningen har hjälpt oss att svara på frågeställningen som handlar om kundnöjdheten vid införandet av NFC hos kollektivtrafiken. För att komma fram till en relevant slutsats har, förutom enkätundersökning, tidigare forskning om NFC studerats. Det har legat stor vikt vid hur tekniken fungerar och i analysen har vi jämfört de olika betalningssätten med varandra och dragit paralleller med NFC-tekniken. Även hypotesprövningar har gjorts och analyserats kring ämnet. Studien visar att kunder är positiva till införandet av NFC som ett kompletterande betalningsalternativ. Detta leder i sin tur till en ökad kundnöjdhet i kollektivtrafiken, på grund av att kunder inte behöver registrera sig på någon hemsida för att köpa en biljett. Dessutom blir de heller inte beroende av något försäljningsställe för att ladda på sina buss- och spårvagnskort.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)