Svenska som andraspråk - hur organiseras ämnet i praktiken?
Sammanfattning: Bakgrunden till den här studien är att det råder en oklarhet, stora brister och skillnader i hur olika skolor har valt att organisera ämnet svenska som andraspråk. Rapporter och kartläggningar har visat att styrdokumenten inte alltid följs men också att styrdokumenten i vissa fall är otydliga och lämnar möjlighet för tolkningar. Syftet med den här uppsatsen är att redogöra för en studie av hur sex skolor i tre kommuner har valt att organisera undervisningen i svenska som andraspråk och hur väl det stämmer överens med styrdokumenten. Inledningsvis presenteras en kort genomgång av ämnet svenska som andraspråks utveckling och vad som finns att läsa om ämnet i styrdokumenten. Därefter följer en genomgång av forskningen kring andraspråksutveckling och om vad som står i styrdokumenten om språkutveckling. Avsnittet avslutas med en genomgång av organisation av ämnet svenska som andraspråk inom forskning och styrdokument. Studien har en kvalitativ ansats. Intervjuer har genomförts med de sex olika skolornas rektorer. Dessa intervjuer har sedan analyserats mot bakgrund av vad som står i styrdokumenten. Resultatet som framkommer visar på stora skillnader men även brister i hur man har valt att organisera ämnet och att styrdokumenten inte alltid efterföljs. Studiens resultat visar att ämnet på flera av de undersökta skolorna inte har uppnått den formella höga status som det har i styrdokumenten utan fortfarande fungerar som ett stödämne i praktiken.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)