Undersköterskors och barnsköterskors erfarenheter av kompetensstegen inom akutsjukvården

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Författare: Yvonne Karlsson; Ulrika Sjövall; [2008-06-23]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Kompetensstegen är ett värderingsinstrument för arbetsledningen där vårdpersonalens förvärvade och behövda kompetens kontrolleras. I Västra Götalandsregionen använder inte alla arbetsplatser kompetensstegen och de arbetsplatser som arbetar enligt den gör detta på olika sätt, detta kan försvåra undersköterskornas/barnsköterskornas möjligheter för kompetensutveckling och vid arbetsgivarens olika bedömningar och lönesättningar. Studiens syfte är att beskriva vilka erfarenheter undersköterskor och barnsköterskor har av kompetensstegen inom akutsjukvården. För att samla in data har vi använt en enkät med 38 frågor som delgavs 88 undersköterskor och barnsköterskor, enkätens svarsfrekvens blev 69 %. Resultatet visar att kompetensstegen inte är någon bidragande orsak till att undersköterskor och barnsköterskor söker sig till en arbetsplats som arbetar enligt kompetensstegen. Det är heller inte ett skäl till att de kvarstannar på en arbetsplats som arbetar enligt kompetensstegen. Respondenternas erfarenheter är att kompetensutveckling inte har bidragit till att deras löner ökat mer än andra kollegors som inte arbetar enligt kompetensstegen. Det finns dålig kunskap bland respondenterna vad kompetensstegen innebär. Förutsättningar för kompetensutveckling ges av närmaste arbetsledning, trots detta kompetensutvecklas inte alla undersköterskor och barnsköterskor. Respondenterna anser att det finns många fördelar och få nackdelar att arbeta enligt kompetensstegen. I diskussionen sätter vi in vårt resultat i förhållande till tidigare forskning och beskriver respondenternas kunskaper om och erfarenheter av att kompetensstegen inte används på ett enhetligt sätt på arbetsplatserna. Förslag till vidare forskning avslutar diskussionen. Sökord: Kompetens, kompetensutvecklig, undersköterska, utbildning, vidareutbildning, yrkeskompetens, erfarenhetsbaserad kompetens, karriärstege, kompetensstege, yrkesutveckling, clinical ladder, nurse och nursing.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)