Elevers möjligheter till handlingskompetens inom hållbar utveckling - för lärare i hem- och konsumentkunskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: Hållbar utveckling är ett stort och komplext område och som ständigt förändras i takt med samhällsutvecklingen. Klimatförändringarna påverkar alla människor på jorden och för att andra i framtiden ska kunna tillgodose sina behov, måste arbetet mot en hållbar utveckling effektiviseras såväl i samhället som i skolan. Syftet med den här litteraturstudien är att undersöka elevers möjligheter till handlingskompetens inom hållbar utveckling i hem- och konsumentkunskap med fokus på miljö. Genom en systematisk litteraturöversikt har data samlats in och bearbetats. Resultatet visade att flertalet av studierna kunde påvisa att undervisningen bör vara mer elevcentrerad för att öka elevernas motivation till att vilja agera och handla för en hållbar utveckling. Vad som också lyfts fram är att skolan måste satsa på att integrera flera ämnen och kursplaner som berör hållbar utveckling för att elever ska kunna tillämpa både praktiska och teoretiska kunskaper inom ämnesområdet. Detta genom att använda sig av olika strategier, metoder och verktyg. Denna litteraturstudie kan bidra till att fler lärare kan tillämpa teorierna om lärande i sin egen undervisning för att främja elevernas möjligheter att handla och agera hållbart i undervisningen i hem- och konsumentkunskap, vilket kan ses som positivt i utvecklingen av framtida arbeten inom detta område. För framtida forskning vore det intressant att undersöka hur dessa strategier och verktyg används i svenska skolor och i ämnet för hem- och konsumentkunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)