Välgörenhetsorganisationer och marknadsföringsstrategier i sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Välgörenhet är något som har ökat de senaste 30 åren och 2008 slogs det ett världs rekord i insamling till välgörenhetsändamål. Med flera organisationer som ägnar sig åt välgörenhet kan det bidra till att konkurrensen hårdnar i mellan dem. Med ökad konkurrens i en marknad växer behovet av att ha en strategisk marknadsföringsplan som bidrar till konkurrenskraft. I denna uppsats undersöks hur välgörenhetsorganisationer kan stärka sitt varumärke och utveckla förtroendet hos sina bidragsgivare via sociala medier. Varumärke är något som är under ständig påbyggnad. Det går att jämföra med ett pussel, där alla bitar skall tillsammans bilda en helhet. För att en organisation ska kunna skapa ett starkt varumärke är de i behov av att få en enhetlig kommunikation som sprider sig utöver hela organisationen. Förtroende skapas då en bidragsgivare har möjligheten att lära känna en organisation, via upplevelser, aktiviteter och engagemang skapas en relation som i sin tur gynnar både organisationen och bidragsgivaren. De teoretiska utgångspunkterna i uppsatsen behandlar hur konkurrenskraftiga strategier skapar fördelar för organisationer på marknaden. Därefter framförs hur marknadsföring i sociala medier kan se ut och vilka effekter det kan bidra till. Varumärke, förtroende och dialoger tas även upp för att få en förståelse för hur de hänger ihop. Uppsatsens tillvägagångssätt består av observationer och intervjuer med tre organisationer som är aktiva inom välgörenhet. De organisationer som berörts är Rädda barnen, Hjärt- och lungfonden samt Barncancerfonden. Observationer och intervjuer som genomförts har därefter ställts mot den analysmodell som togs fram utifrån de teoretiska utgångspunkterna. De slutsatser som uppsatsen kommer fram till är att välgörenhetsorganisationer idag använder sig av strategiska marknadsföringsplaner för att stärka sitt varumärke. De ser på sociala medier som en kommunikationskanal som bidrar till att skapa förtroende för befintliga och potentiella bidragsgivare. Genom att skapa aktiviteter och dialoger via sociala medier medför det att bidragsgivare kan skapa en relation till välgörenhetsorganisationen. En relation som skapar förtroende och en starkare tillit till organisationen och varumärket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)