Tillämpad Idrottspsykologi : hur arbetar tränare med mental färdighetsträning inom svensk elitfotboll?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet var att utforska elitfotbollstränares tankar kring mental färdighetsträning samt skapa en förståelse för och hur tränarna implementerar detta. I studien besvaras följande frågeställningar: Vilken syn har elitfotbollstränare på mental färdighetsträning inom svensk elitfotboll? Hur och i vilken omfattning tillämpar tränarna mental färdighetsträning mot fotbollspelarna? Samt hur och i vilken omfattning tillämpar tränarna de fyra mentala färdigheterna målsättning, visualisering, inre samtal och avslappning mot sina fotbollsspelare?   Metod I denna studie genomfördes kvalitativa intervjuer med fyra fotbollstränare som alla är tränare eller har haft erfarenhet av tränarskap på elitnivå, tränarnas ålder var 31- 57 år. Semistrukturerade intervjuer gjordes och frågorna i intervjuguiden var inriktade på vilka egenskaper samt vilka mentala färdigheter som tränarna förespråkade. Tränarna fick också frågor om fyra specifika mentala färdigheter.   Resultat Tränarna är överens om att mental färdighetsträning är viktigt för spelare på elitnivå. Resultatet visar dock på att tränarnas kunskap kring begreppet mental färdighetsträning är varierande. Vilket leder till att användandet skiftar mellan tränarna. Vissa mentala färdigheter har alla tränare erfarenhet av att arbeta med.   Slutsats Av de fyra specifika färdigheterna som tränarna får besvara frågor om är det endast en färdighet som alla tränare har en utarbetad plan för. Ingen av de specifikt valda mentala färdigheterna anser tränarna själva är den viktigaste mentala färdigheten. Alla fyra tränarna håller med om att mental färdighetsträning kan bidra till positiva effekter på prestationen däremot råder det skillnader i hur detta arbete ska gå till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)