Harmonier för jazzgitarr

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

Författare: Patrik Tammelin; [2013-11-13]

Nyckelord: jazzgitarr; harmonisering; modus; ackord; musikteori;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka vad det finns för möjliga strategier för att utveckla ackordspel på jazzgitarr och hur de praktiskt kan tillämpas. Den frågeställning jag har valt att arbeta utifrån är således: Vad finns det för strategier att utveckla ackordspel för jazzgitarr och hur kan de tillämpas i praktiken? Till min hjälp har jag tagit litteratur och material från jazzgitarrister som är välkända inom detta område, Ted Greene, Jimmy Wyble och Allan Holdsworth. Jag har också använt mig av litteratur som behandlar musikteori med jazzinriktning. I linje med de förhållningssätt som finns inom konstnärlig forskning har jag utformat den metod jag har använt mig av efter följande tre steg: 1. 2. 3. Tillgodogöra mig den praktikbaserade redovisade forskningen i litteratur och annat material teoretiskt. Omsätta den praktikbaserade redovisade forskningen i min egen praktik, dvs. gitarrspel. Med hjälp av resultatet från punkt 1 och 2 försöker jag utveckla det jag har lärt mig till egna system. Resultatet i detta arbete är två strategier för utvecklandet av ett varierat ackordspel för jazzgitarr. Den första strategin är att behandla ackord och skala som samma sak och att använda fragment av skalan istället för vanliga dur- eller mollackord. Detta har lett till att jag har konstruerat fyra system av ackord eller klanger som kan användas som representationer av ackord eller modus. Den andra strategin är att spela fragment av dessa klanger med metoder som kallas för delaying notes och double stops. Resultatet av detta arbete har genererat stora mängder av material för gitarrundervisning. Det kan användas för att vidga gitarristers förståelse för ackord och förhållandet mellan ackord och skala.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)