Den hållbara microinfluencerns perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Microinfluencers är ett relativt nytt och outforskat fält inom marknadsföring och är en utveckling av den mer frekvent använda termen influencers. Microinfluencers har på senare tid väckt företagens intresse då de, till skillnad från influencers med en bredare följarskara, bedöms uppnå ett större engagemang och en högre grad av förtroende inom sin specifika nisch. I denna studie undersöks nischen hållbart mode och microinfluencers subjektiva uppfattning står i fokus. Det som studeras är microinfluencerns funktion, informationsflöden och samarbeten. För att få inblick i detta genomförs fyra semistrukturerade intervjuer. En kvalitativ innehållsanalys används för att bearbeta vårt datamaterial. När datamaterialet analyseras blir det tydligt att en microinfluencer fyller flera mångfasetterade och komplicerade funktioner. Funktioner som har kunnat urskiljas är: Att debattera och kritisera, att inspirera, att erbjuda information och vägledning, att marknadsföra, samt att agera företag och varumärke. Dessa samspelar med microinfluencerns informationsflöden där två kommunikatörer har kunnat bekräftas; följare och företag. Denna studie belyser även en till kommunikatör; andra influencers. I resultatet av denna studie relateras microinfluencerns funktion med dennes informationsflöden och utifrån detta presenteras rekommendationer och riktlinjer till företag i sina samarbeten med microinfluencers.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)