Styrningsmetoder i interorganisatoriska relationer – En fallstudie på Volvo Personvagnar

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Linlin Wang; Magnus Wester; [2010-03-22]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Under de senaste åren har företag ändrat grundkoncepten inom verksamheterna, genom att bara fokusera på sin kärnverksamhet. Affärsrelationer har blivit av större vikt då koncept som outsourcing tillämpas, vilket har lett till att integrationen mellan företagen ökar. Ekonomistyrningsmetoder har därför blivit av större intresse då företagsgränserna flyter ihop med varandra. Inom bilindustrin har trycket ökat, vad gäller effektivisering och kostnadsreducering i värdekedjor. Det kan vara de krav kunden ställt och de behov som finns för att skapa en slutprodukt. Studier kommer att göras angående, vilken effekt relationer har, samt vilka styrmedel som används för att effektivisera processer, vilket leder till kostnadsreducering. Syfte: Syftet med studien är att undersöka om och hur en relation kan påverka för att skapa effektivisering för att uppnå kostnadsreducering, sett utifrån kundens perspektiv. Avgränsning: Vi har lagt störst fokus på att undersöka relationer mellan leverantör och kund där det finns ett avgörande samarbete. Vi avgränsar oss genom att bara undersöka Volvo PV:s syn på relationer. Inom Volvo PV har vi bara fokuserat på inköpsavdelningen. Vi begränsar oss genom att bara titta på den industriella branschen där det utmärks att långa relationer är att föredra. Metod: Studien genomfördes på en kvalitativ grund. Studien innefattar två intervjuer vars respondenter sitter inom samma ledningsgrupp för inköpsavdelningen på Volvo PV. Insamlingen av referensramen har gjorts av litteratur samt forskningsartiklar inom det aktuella ämnesområdet. Resultat och slutsats: I fallföretaget föredras och eftersträvas en öppen, ärlig, och långsiktig relation med sina leverantörer. De använder sig av både formella och oformella styrningssätt. Även en kombination av olika styrningsmetoder för interorganisatoriska relationer, både av hård karaktär och mjuk karaktär tillämpas. Genom god relation och lämpligt styrmedel, har Volvo PV effektiviserat verksamheten i värdekedjan, d.v.s. både för Volvo och leverantörer, vilket har lett till kostnadsreduceringar. Efter en kvalitativ fallstudie på företaget har vi kommit fram till att både formella samt oformella styrningssätt krävs för att bibehålla förtroende och en god relation med leverantörer. Förtroende kan byggas på en högre nivå vid oformella styrningssätt. Att hitta balansen mellan en lämplig grad av transparensen 3 och förtroende i relationen är också ett moment som kan tillföra mervärde för samarbetet. Vi anser att det är även av stor betydelse att kombinera lämpliga styrningsmedel till lämplig grad i syfte att uppfylla företagets egna specifika behov. På så sätt kan företaget uppnå effektiviseringar som leder till kostnadsreduceringar. Förslag till fortsatt forskning: Denna studie har visar hur en kunds syn på relationer till leverantör kan se ut. Men också vilka tillvägagångssätt kunden använder sig av för att försöka effektivisera och kostnadsreducera. Vidare skulle vara av intresse att se hur relationen ser ut från leverantörens perspektiv och hur de går tillväga för att hjälpa till att effektivisera i värdekedjorna. Detta kan skapa en överskådlig bild, hur en bra relation mellan kund och leverantör bör vara, för att ett samarbete ska fungera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)