Elevers attityder till matematik : En enkätstudie i årskurs 2 och 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

Sammanfattning: Syftet med vårt examensarbete är att diskutera och förtydliga begreppet attityd med koppling till matematik i årskurs 2 och 3. Vi gör det för att förtydliga att begreppet attityd består av olika konstrukter som skär in i begreppet och kan därför inte benämnas som ett enskilt begrepp. Vi har undersökt elevers attityder till matematik med hjälp av en kvantitativ metod i form av enkäter. Utifrån den forskning vi har granskat så har den positiva attityden mot matematik visat på en tilltalande uppåtgående kurva i årskurs 2–3. Vi har tagit stöd i teoretiska ramar som grundar sig i ABC-modellen, theory of motivation samt självbestämningsteorin. Resultatet i vår studie pekar mot att eleverna uttrycker sig ha en positiv attityd både vad gäller synen på matematik, aritmetik och matematik i jämförelse med andra skolämnen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)