Planeringens inverkan på produktutvecklingstiden : Utmaningar vid hög komplexitet

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Integrerad produktutveckling

Sammanfattning: Företag som utvecklar produkter strävar mot att korta ner sin utvecklingstid för att kunna bibehålla konkurrenskraft samt snabbare realisera vinster. Parallellt har den tekniska utvecklingen resulterat iatt produkters komplexitet ökat. Det har medfört att osäkerheten i början av projekt och beroendet mellan utvecklingsaktiviteter ökat. Resultatet av detta blir större svårigheter att effektivt och adekvat planera utvecklingsprojekt och sätta deadlines. Syftet med denna rapport är att undersöka vad som påverkar och försvårar planering för ett produktutvecklande företag samt hur det påverkar produktutvecklingstiden. Inledningsvis utfördes en litteraturstudie vilken utgjorde grunden för vår intervjuguide. Datainsamling genomfördes sedan med stöd av intervjuguiden på ett företag som utvecklar komplexa produkter. Utifrån insamlad data identifierades svårigheter och faktorer som påverkar produktutvecklingen. Tillföljd av resultatets omfång krävdes en fördjupad litteraturstudie för att kunna jämföra resultat med teori. Övergripande svårigheter och faktorer som identifierades och analyserades var tidplan, målsättning, formella metoder och aktiviteters beroende av varandra. Resultatet stämmer i stor utsträckning överens med den teori som presenteras om ämnet i rapporten. De utmaningar man bör förhålla sig till när man planerar för utveckling av komplexa produkter är främst hantering av målsättningar och beroende aktiviteter. Utan tydliga mål och en dynamisk process riskerar utvecklingen att fortlöpa längre än den behöver. Slutligen bör företag som utvecklar komplicerade produkter sträva efter en formell metod utvecklad specifikt för det egna företaget, så att framgångsrika projekt enkelt kan upprepas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)