Män och kvinnors upplevelser om könsroller : En kvalitativ studie inom bankbranchen

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

Sammanfattning: I denna kvalitativa studie har det undersökts om vilken betydelse könsroller har på bankanställda samt om manliga och kvinnliga anställda upplever sin yrkesroll annorlunda. I undersökningen återfinns nio respondenters upplevelser varav sex anställda är respondenter som identifierar sig som kvinnor och tre som identifierar sig som män. Studien har genomförts på tre olika organisationer på olika orter i Sverige. Denna undersökning belyser respondenternas subjektiva upplevelser och erfarenheter om könsroller. Resultatet har analyserats utifrån de sociologiska perspektiven: rollteorin och symbolisk interaktionism som förklarar hur respondenternas roller skapats och hur de utspelar sig samt hur de uppfattar sig själva utifrån könsroller. Studiens resultat är att manliga och kvinnliga anställda upplever könsroller på liknande sätt, det vill säga i enlighet med de stereotypa egenskaperna utifrån vad som anses manligt respektive kvinnligt. Dock skiljer sig betydelsen av könsroller i upplevelser och även att det råder en ojämlikhet. Kvinnliga anställda upplever att de behöver prestera mer för att bli lika uppskattade som manliga kollegor. Kvinnor upplevde även i större utsträckning att de blev negativt bemötta av främst kunder på grund av deras kön. De manliga anställda upplevde att deras manliga kön fungerade som en positiv tillgång när det gäller respekt och karriärsuppgång. Resultatet visade att samtliga respondenter anpassade sig efter de rådande stereotypa könsrollerna dock att det sker utan någon större reflektion. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)