Skriv rätt överallt! - En kritisk diskursanalys av svensklärares inställningar till språkriktighet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: I uppsatsen studeras inlägg och kommentarer från en offentlig Facebookgrupp för svensklärare. Syftet med uppsatsen är att studera svensklärares inställningar till språkriktighet samt att resonera kring vad deras inställningar har för eventuella konsekvenser för svenskundervisningen. Uppsatsens teoretiska utgångspunkter består av socialkonstruktionism, begreppet diskurs samt systemisk-funktionell grammatik (SFG). De metoder som används är kritisk diskursanalys (CDA) och analysverktyg utifrån SFG. Resultatet av studien visar att språkriktighetsundervisning är en prioriterad del av svensklärarnas yrkesutövning. Lärarna uttrycker generellt konservativa åsikter i förhållande till språkliga normer. I diskussionen konstateras att svensklärare har ett inflytande över inställningar till det svenska språket och därför på ett medvetet sätt bör utforma sin undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)