Vad påverkar väljaropinionen? Om opinionsbildning och väljarbeteende

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker vad som har påverkat väljaropinionen vid fattande av röstningsbeslut inför svenska riksdagsval under perioden 1972 – 2014. Uppsatsen innehåller tidsseriedata på följande riksdagspartier: Moderaterna, Socialdemokraterna, Centerpartiet, Folkpartiet och Vänsterpartiet. Genom att använda Statistiska Centralbyråns opinionsundersökningar under denna period kombinerat med faktiska valresultat för att tolka väljaropinionen får vi ett brett underlag att använda i analysen. Tidsserier på utvalda makroekonomiska variabler (arbetslöshet, inflation, real BNP per capita) samt subjektiva mikroekonomiska variabler inkluderas i syfte att förklara väljaropinionen. Sedan används även dummy-variabler för att avgöra hur regeringspartierna påverkas i samband med variation av de makroekonomiska variablerna samt utvärderas huruvida opinionsundersökningarna och valresultatet skiljer sig. Resultaten visar att väljaropinionen påverkas av makroekonomiska variabler i större utsträckning än mikroekonomiska variabler men att dessa mikroekonomiska variabler möjligen kommer att bli viktigare för väljaropinionen. Regeringspartierna påverkas även negativt då makroekonomiska variabler försämras. Dessutom skiljer sig väljarstöd i opinionsundersökningar och valresultat signifikant från varandra. Uppsatsen utvecklar tidigare forskning inom opinionsbildning genom att använda opinionsundersökningar för att tolka väljaropinionen på halvårsbasis.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)