Humankapital -En ökande mängd

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Idag kan en allt större del av företags värden härledas till icke redovisade tillgångar och av dessa är humankapitalet en viktig del i företagens värdeskapande. För att informationsbrist inte ska uppstå förmedlar företagen sitt humankapital framförallt genom att lämna upplysningar om personalen i årsredovisningarna. Tidigare studier har undersökt mängden humankapital som företag upplyser om och vi ska göra en uppföljning för att ta reda på hur mängden upplysningar har utvecklats över tiden. Syfte: Det primära syftet med vår uppsats är att beskriva mängden upplysningar om humankapital, som de 20 största företagen på OMX Stockholm lämnar i sina årsredovisningar 2008 och 2010, samt att identifiera och diskutera eventuella skillnader mellan åren och med perioden 1998-2002. Avgränsningar: Vi kommer endast kontrollera och beräkna mängden humankapital i årsredovisningarna och kommer inte kontrollera tillförlitlighet och sanningshalten i de uppgifter som företagen uppger. Om informationen som företagen upplyser om verkligen är intressant kommer ej att undersökas. Metod: Vi har genomfört en kvantitativ studie där det empiriska materialet har samlats in genom kodning av årsredovisningar för att undersöka mängden kvalitativ och kvantitativ information som är hänförlig till humankapital. Resultat och slutsatser: Från 1998 till 2010 har den totala mängden upplysningar ökat med 68,9 % i årsredovisningarna, dock varierar mängden för enskilda företag mellan olika år. Förslag till fortsatta studier: En liknande studie med storleksmässigt mindre, fler och även onoterade företag skulle vara intressant. Det skulle även vara intressant att lägga mer fokus på medarbetarsidor och undersöka hur företag ser på dem. För branscher kan man göra en närmare jämförelse mellan finans- och industribranschen, som är de två dominerande bland de 20 största. Även en studie där urvalet styrs av företagens branschtillhörighet, med ett jämt antal företag per bransch, hade varit intressant. Kvalitativa studier där företagen intervjuas för att söka förklaringen till varför mängden för enskilda företag varierar mycket mellan olika år eller där intressenterna intervjuas för att se vilken information de efterfrågar och varför.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)