Informations- och kommunikationsteknik inom Sva : – Fem lärares motivation, teknik och metoder inom IKT

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

Sammanfattning: Syftet med denna intervjustudie är att se hur lärare arbetar med informations- och kommunikationsteknik (IKT) i sin undervisning, inom svenska som andraspråk. Kvalitativa semistrukturerade forskningsintervjuer gjordes med Sva-lärare i Stockholm. Studien utgår ifrån två övergripande forskningsfrågor; dels hur lärarna motiverar användandet av IKT och dels vilka metoder och verktyg inom IKT som används. Resultatet visar att tekniken har en central del i lärarnas undervisning och tjänar olika syften. Dels blir eleverna mer motiverade när de aktiveras och själva tar tag i sitt lärande, det blir också mer underhållande undervisning och det underlättar en individanpassad undervisning, stimulerar olika inlärningsstilar och kan underlätta lärarens arbete. Lärarrollen ersätts inte av tekniken, utan får nya former då läraren kan möta eleverna oberoende av tid och rum. Verktygen de använder skiljer sig åt men samtliga arbetar med lärplattformar (via mobil, datorer eller I-pads) och samtliga låter eleverna ha sina privata mobiltelefoner till hjälp. Lärarna upplever utmaningar, såsom när ITsatsningar läggs ner, de upplever sig ensamma om sitt engagemang i skolan eller får brist på tid att utforska teknikens möjligheter ytterligare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)