Ledarskap och kommunikation : I samband med organisationsförändringar

Detta är en M1-uppsats från Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

Sammanfattning: Studiens syfte var att få kunskap om förhållanden som kan leda till ett förändringsarbete som är lyckosamt. Det vi ville undersöka var hur en ledare ska bete sig/handla för att få en lyckad organisationsförändring men även varför och på vilket sätt kommunikationen är viktig vid en förändring? Metoden som användes var kvalitativ och vårt empiriska material skaffades genom intervjuer. I vår studie deltog fem respondenter. Genom analys av teori och intervjumaterial har vi kommit fram till slutsatsen att man måste ha egenskaper från både transformativt och transaktionellt ledarskap. Vi anser att man behöver ha många egenskaper från det transformativa ledarskapet men att man även behöver vara auktoritär i sitt ledarskap, vilket man kan se hos en transaktionell ledare. Kommunikation och delaktighet var två element som ständigt dök upp i teorin och under intervjuerna som viktiga delar i förändringsarbete

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)