Skolsköterskors upplevelse av att vara tillgänglig under skoldagen

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Bakgrund: Tillgänglighet är en central del i skolsköterskors hälsofrämjande arbete, och ses som en förutsättning för att bidra till elevers hälsa och lärande. Skolsköterskors tillgänglighet och närvaro är viktig och utgör grunden i deras uppdrag. Tidigare forskning på skolsköterskors perspektiv av att vara tillgänglig under skoldagen är begränsad. Syfte: Syftet är att beskriva skolsköterskors upplevelse av att vara tillgänglig under skoldagen. Metod: Studien har en kvalitativ design och utgår från ett fenomenologiskt perspektiv med livsvärldsteorin som grund. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta skolsköterskor. Datamaterialet analyserades med innebördsanalys. Resultat: Skolsköterskornas upplevelse av att vara tillgänglig har sammanställts i fem teman: Att vara synlig i skolmiljön, Förutsättningar som påverkar mötet, Att skapa trygghet, Stödets betydelse för att avgränsa sig och Att bemöta förväntningar. Slutsats: Skolsköterskorna upplever att faktorer som förväntningar, stöd och fysiska förutsättningar påverkar deras möjligheter att vara tillgängliga. Skolsköterskorna utvecklar strategier för att möta elevers, föräldrars och skolpersonals behov och förväntningar av tillgänglighet. Resultatet visar att det är av betydelse med ytterligare forskning för att tydliggöra skolsköterskans roll och uppdrag samt för att främja en likvärdig syn på hur skolsköterskor kan vara tillgängliga under skoldagen. Skolsköterskors upplevelse av att vara tillgänglig påverkar deras egen hälsa och välbefinnande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)