CSI:Math : Ett undervisningsförsök med Storyline i matematik

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Författare: Johan Cheander; [2011]

Nyckelord: Storyline; Matematikdidaktik; Gymnasieskola; Matematik; CSI;

Sammanfattning: Storyline är en undervisningsmetod som ursprungligen kommer från Skottland. Metoden används i hela världen, men har blivit väldigt populär främst i de nordiska länderna, Danmark och Norge, men också i Sverige. Storyline är ämnesövergripande och används oftast i grundskolan. Syftet med denna studie är att undersöka hur storyline lämpar sig som undervisningsmetod i matematikundervisningen i gymnasieskolan. Undervisningsförsöket är baserat på ett utgångsmaterial som heter CSI:Math. Försöket observeras och utvärderas med en enkät och en efterföljande intervju. Utifrån resultaten av undersökningarna kan slutsatsen dras att storyline inte bara fungerar väl som arbetsmetod, utan också ligger väl i linje med de senaste förändringarna av gymnasiekurserna i matematik Gy2011.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)