Barn och stress - med fokus på matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Ann Olofsson; Kristina Eriksson Lippe; [2006]

Nyckelord: barn; stress; matematik; tid;

Sammanfattning: Olofsson, A. & Eriksson Lippe, K. (2005). Barn och stress – med fokus på matematik. [Children and stress – focusing on mathematics]. Malmö Högskola: Lärarutbildningen. Syftet med detta arbete är att ta reda på om och i så fall hur elever i de yngre skolåren upplever stress i skolmiljön. En särskild tyngdpunkt har lagts vid skolämnet matematik. Studien omfattar även pedagogernas tankar kring ämnet. Genom detta arbete vill vi också ta reda på vilka faktorer som orsakar stress hos barn, dess konsekvenser samt hur pedagogernas arbetssätt kan förhindra att stress uppkommer hos eleverna. Undersökningens empiriska material består av observationer i klassrumsmiljö samt intervjuer med pedagoger och elever i år 2 och 3. Resultaten av undersökningen visar att eleverna är medvetna om vad stress är och hur stress kan upplevas hos den enskilde individen. När det gäller stress i skolmiljön visar resultaten att det arbetssätt som är vanligt förekommande i dag ofta genererar till stress hos eleverna, eftersom tiden i detta arbetssätt har en central roll. Undersökningen visar också att pedagogens personlighet och sätt att planera undervisningen är av stor betydelse för inlärningsmiljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)