Kommunikationen mellan ishockeyklubbar och supportrar under Covid-19 : SHL-klubbars arbete med att upprätthålla lojalitet och engagemang hos supportrar genom sociala medier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka relationen mellan SHL-klubbar och deras supportrar under Covid-19-pandemin, med särskilt fokus på kommunikation i sociala medier. Metod: Detta examensarbete är både en explorativ och deskriptiv studie med en deduktiv ansats. Studien är av kvalitativ form och bestod av tre en-mot-en intervjuer och tre fokusgrupper. För att analysera datan som samlades in applicerades en flerfallstudieanalys. Slutsats: SHL-klubbarna har ökat antalet inlägg på sociala medier för att hålla engagemanget och lojaliteten fortsatt högt hos supportrarna genom att få dem att känna sig mer inkluderade under Covid-19-pandemin. Graden av lojalitet och engagemang har visat sig öka i vissa fall jämfört med före och efter pandemin. Det har påverkats av att supportrarna har insett hur mycket deras lag faktiskt betyder för dem under pandemin. En del klubbar visade under pandemin på hög moral och de nådde ut med detta via sociala medier, vilket gjorde supportrarna nöjda med sina klubbar. Studien har även kommit fram till hur viktigt öppenhet och innehållsrelevans är för supportrarna på sociala medier. Det teoretiska och praktiska bidraget: Studien bidrar med insikt om hur redan väl utforskade områden som relationsmarknadsföring i sociala medier, supporterengagemang och lojalitet har påverkats av Covid-19-pandemin. Tidigare studier har visat större fokus på andra sporter samt andra länder, denna studien bidrar därför med mer insikt inom ishockey i Sverige. De slutsatser studien kom fram till kan hjälpa SHL-klubbar och andra idrottsklubbar i deras arbete med relationsmarknadsföring i sociala medier för att hålla lojaliteten och engagemanget högt hos deras supportrar. Det kan också hjälpa klubbarna att få en överblick angående hur deras supportrar har påverkats av pandemin och deras egna kommunikation för att kunna förbättra den.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)