Slöjd ur ett politiskt perspektiv – En granskning av slöjdens kursplaner

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Med anledning av de nya styrdokumenten för grundskolan, Lgr11, som kommer att träda i kraft höstterminen 011 harvi gjort en studie av kursplanerna för ämnet slöjd. Utgångspunkten är Kajsa Borgs bok ”Slöjdämnet i förändring”, vilketär en redogörelse för slöjdens kursplaner 196–1994. Denna studie tar vid där Borgs bok slutar och behandlar de tvåsenare kursplanerna kpl000 och Lgr11. Genom studier av olika läroplansteorier har det tydliggjorts vilka delar avdessa styrdokument som är relevanta att studera i dagsläget. Vi har med hjälp av de textanalytiska metodernainnehållsanalys och dimensioner som analysverktyg studerat dessa kursplaner för att se likheter och skillnader dememellan. Vi har särskilt fokuserat på hur ansvar, utveckling och direktiv skrivs fram i dessa texter. Genom Borgs studierkan även mönster ur ett långtidsperspektiv urskiljas. Då kursplaner, och således vårt uppdrag som lärare, är politisktstyrda är det relevant att se åt vilket håll regerande politiker styr slöjden. I kpl000 är elevens utveckling ochdelaktighet i ämnet framskriven. I Lgr11 skrivs samhällets utveckling fram. Elevens delaktighet skrivs inte fram utanistället är det skolans ansvar att ge eleven förutsättningar för att uppnå ställda mål. Vår undersökning visar även attLgr11 är mycket tydligare i fråga om material och teknikbenämningar, vilket skall göra den enklare att tolka på ettkorrekt sätt för att få en likvärdig skola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)