Vad hände på rasten? : Konflikthantering i grundskolans tidigare år

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur en grupp lärare resonerar kring korta konflikter och konflikthantering i grundskolans tidigare år. Detta sker genom kvalitativa intervjuer med sju stycken lärare i årskurserna förskoleklass till tre. För att uppnå syftet har studien utgått från tre frågeställningar: Hur resonerar en grupp lärare kring korta konflikter som uppstår i skolsammanhang mellan elever? Vilka faktorer påverkar de strategier en grupp lärare använder sig av vid konflikthantering när det kommer till korta konflikter? Hur upplever en grupp lärare att konflikthantering påverkar undervisningen? Det resultat som framkommit visar att majoriteten av de intervjuade lärarna ser på konflikter som ett möjligt tillfälle för utveckling hos eleverna medan ett par lärare ser konflikter som ett störningsmoment i undervisningen. De strategier lärarna använder sig av är främst utvecklade genom erfarenhet inom yrket. De faktorer som påverkar vilka strategier lärarna använder sig av vid konflikthantering visade sig bero mer på eleverna inblandade i konflikten och typen av konflikt, än på vilken årskurs eleverna går. Samtliga lärare kan dock se skillnader på konflikter i olika årskurser. Lärarna i studien var samstämmiga om att konflikters tidsmässiga påverkan på undervisningen rör sig om ungefär 10 minuter ett par gånger i veckan. De lärare som ser konflikter som en möjlighet menade att konflikter inte påverkar lektioner negativt på grund av att de är lärtillfällen. Några lärare ser dock på konflikthantering som ett stressande moment som skapar en oro bland eleverna på grund av att läraren måste lämna klassrummet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)