Miniräknaren i dagens gymnasieskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Arbetets syfte var att undersöka hur lärare använder miniräknaren i sin undervisning men även hur eleverna använder den och om det finns några skillnader i attityder och användning mellan elever och lärare. Undersökningen gick också ut på att se om användandet har ökat eller minskat i gymnasieskolan. Arbetet syftade också till att undersöka om det finns några skillnader mellan tjejer och killars attityder till miniräknaren och tjejer och killars användning av den. En lärarenkät och en elevenkät delades ut på fem olika skolor och dessa låg till grund för undersökningen. Resultatet pekar på en ökad användning, en mer positiv attityd till miniräknaren hos gymnasielärarna och att alla lärare, i någon form, tar hänsyn till miniräknaren vid prov. Arbetet visar även att lärare oftast ser miniräknaren som ett pedagogiskt verktyg medan eleverna ser den mer som ett redskap för att effektivisera framförallt huvudräkning och tabellhantering. Det visar också på att killar har en mer positiv attityd till miniräknaren än vad tjejer har, tjejer är mer oroliga för att deras huvudräkningsförmåga ska försämras om de använder miniräknaren för ofta, detta är också något som flera lärare är oroliga för. Samtidigt är det fler killar än tjejer som inte använder miniräknare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)