Vad påverkar gymnasievalet? - ur ett genusperspektiv.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med studien var att se vilka faktorer som i norra och mellersta Halland påverkar elevernas val avgymnasieprogram ur ett genusperspektiv samt sociokulturellt perspektiv. Påverkas elevers gymnasieval i årskursnio av könstillhörighet, kompisars val, boende, fritidsintressen samt föräldrars åsikter? Finns det några tydligaskillnader vad gäller ungdomars gymnasieval då vi jämför kön med typiskt manliga och kvinnligagymnasieprogram? Respondenterna var 10 elever i årskurs nio, varav hälften killar och hälften tjejer. Vi harbesökt tre olika skolor, från varierande områden. Vi har använt oss av både en kvantitativ och kvalitativ metod.Slutsatsen i vårt arbete är att eleverna trots allt blir påverkade även om de inte inser det själva. Valen ärfortfarande väldigt könsstereotypa. Ungdomarna anser sig göra individuella val utan påverkan av sin omgivning.Här är det egentligen så att t ex föräldrarna är de som får in ungdomarna på ett visst spår som undertid mognartill ett självständigt beslut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)