Barns självkänsla : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar med självkänsla hos barn i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att belysa hur forskning uppmärksammat fenomenet självkänsla samt hur aktiva förskollärare betraktar, uppmärksammar och arbetar med barns självkänsla. Genom att få ökad kunskap om detta, samt sprida den till verksamma kollegor, tror vi att arbetet med att stärka självkänslan i förskolan kan ges ökad betydelse och på så sätt stärka kvaliteten inom förskoleverksamheten. Vi har genomfört fem kvalitativa intervjuer, närmare bestämt semistrukturerade intervjuer (Bryman 2011) och på så sätt har vi samlat in data från fem förskollärare. Intervjuerna var så kallade direkta intervjuer. Resultatet av undersökningen visar på att förskollärarna aktivt försöker främja en god självkänsla i den vardagliga verksamheten genom ett medvetet positivt språkbruk. De har fokus på kommunikation i olika former, positiv konflikthantering, att vara en god förebild och att låta barn verka i små sammanhang. De skiljer på person och prestation. De arbetar efter ett systematiskt kvalitetsarbete med Läroplanen för förskolan (Skolverket 2016) som verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)