Hedersmetaforer : En analys av konceptuella metaforer i skildringar av hedersvåld i ungdomsböcker på svenska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

Sammanfattning: Föreliggande studie undersöker konceptuella metaforer om hedersvåld i skönlitterära ungdomsböcker på svenska. Med utgångspunkt i Lakoff och Johnsons Conceptual Metaphor Theory undersöks vilka konceptuella metaforer som används om heder, vad dessa metaforer avslöjar om hur hedersvåld konceptualiseras, samt vilka potentiella värderingar dessa metaforer ger uttryck för. Materialet, bestående av åtta ungdomsböcker, är varierat avseende författarnas kön, ursprung, bokens utgivningsår, etc. I genomförandet används proceduren Metaphor Identification Procedure. Resultatet konstaterar bland annat att heder konceptualiseras som ett ting placerat utanför den egna kroppen, vilket medför allvarliga konsekvenser för personer inom hedersnormer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)