Musikaliskt uttryck genom digitalt skapande - En kvalitativ studie med elever i årskurs 8

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Olika erfarenheter av musikskapande tillsammans med läroplanens kunskapskrav har bidragit till intresset för denna studie, som undersöker det digitala musikskapandets betydelse i musikundervisningen. Syftet med undersökningen är att se om det digitala musikskapandet kan vara ett bra alternativ och komplement till det mer traditionella och om det kan tillföra något till musikskapande i skolan. Frågeställningarna som valts för denna studie är: Vilken betydelse kan digitalt musikskapande ha i grundskolans musikundervisning? Vilken betydelse har digitalt musikskapande för elever som saknar eller har brister i sina instrumenttekniska kunskaper? Kvalitativa intervjuer som kompletterats med en observation har använts som metod för att få fram resultatet som pekar på att digitalt musikskapande är till stor hjälp för elever i musikskapande i skolan idag. Resultatet visar att programmet kan hjälpa elever med de delar i skapandet där färdigheter saknas eller är bristfälliga. Att använda digitalt skapande har också visat sig fungera bra för elever med kunskaper på olika nivåer och det erbjuder på så sätt musikskapande för alla. I en uppgift som den jag i studien fått undersöka, ryms arbete med flera av läroplanens kunskapskrav.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)